Monday, April 15, 2013

Umrah : Si Baju Hijau


Bile baca tajuk kat atas tu mesti buatkan korang nak nyanyi lagu Sanisah Huri kan??
"Si Baju hijauu..
sedang bertugas..
di perbatasan..
peluru tak bermata..
harus waspada.."

Mentang-mentang la time ni dok sibuk pencoroboh Lahad Datu, baru le naik kerjaya perajurit di mata masyarakat awam. Kalau tak, aku komfirm sangat orang-orang biasa ni pandang sebelah mata je dengan kerja askar ni..

Okey, sebenarnye si baju hijau kat sini takde kene mengena langsung dengan perwira-perwira kita.
Kat sini aku cuma nak cerita kan si baju hijau yang kita nampak dalan picture kat bawah ni.

Kalau korang tengok di sekeliling Kaabah  para jemaah sedang sujud menunaikan solat. Dan di barisan hadapan sekali tu korang nampak ade jemaah yang berbaju hijau. Siapa kumpulan mereka ni?Majoriti umat Islam yang nak menunaikan fardhu umrah & solat kebanyakannya berpakaian putih & hitam. Tapi siapa mereka?

Mereka merupakan golongan yang kita kat Malaysia ni takkan pandang pun. Tapi bila dah sampai sini, aku amat jealous  dengan golongan ni. Sebab apa??
Sebab diorang ni senang-senang je dapat masuk ke kawasan tawaf dan terus menuju ke Baitullah-Multazam/Hijir Ismail/Hajar Aswad/Makam Ismail(semua tu merupakan tempat paling bermustajab untuk berdoa) tanpa perlu pengawasan macam VIP nak masuk dan tak perlu berebut-rebut dengan jemaah lain.

Mereka merupakan tukang cuci masjid...Dengar baik-baik ye,Tukang Cuci Masjid.
Keseluruhan dalam Masjidil Haram ada waktu dan kawasan akan dicuci dan dibuat secara berperingkat.Bila tiba masa nak cuci kawasan tawaf, bagi aku amat mencabar jugak sebab ia bakal menggangu jemaah yang sedang buat tawaf. Tapi diorang akan buat step by step..
Mula-mula polis akan datang suruh jemaah ke tepi dan bagi laluan untuk tukang cuci ni hadang laluan dengan tali merah..Bile kawasan tu dah dihadang dengan tali, maka sorang tukang cuci ni akan simbah air sabun. Lepas tu 2-3 orang lagi akan tolak air tu dan 2-3 orang lagi akan lap & keringkan lantai tu. Lepas tu kawasan tu akan dibuka semula untuk laluan para jemaah.

Semuanya dilakukan dalam masa yang tak sampai seminit pun.. Dan aku pernah tengok masa kerja-kerja pembersihan ni tak cecah 30saat pun!!Pantas,cekap, bersih dan amanah!!Itu le slogan yang paling bersesuaian.

Jadi bayangkan la kalau waktu diorang mencuci tu dah dekat dengan waktu solat..Jadi dengan mudah diorang akan solat-betul depan Kaabah. Normally kalau jemaah lain, lagi setengah jam sebelum solat orang dah beratur buat saff.


 Korang tengok le gambar kat atas ni. Waktu ni diorang tengah bersihkan kawasan saei dan aku snap ni guna BB je..Memang tak sempat nak capture diorang buat keje sebab diorang memang pantas.

Kerja mencuci rumah Allah yang paling mulia ni, amat besar pahala tu. Dan aku teramatlah cemburu dengan mereka-mereka ni sebab setiap masa diorang boleh menunaikan ibadat kat sini.

 Backpackers Busuk dah ade ceritakan pasal tukang cuci masjid ni. Kalau nak tengok video diorang mencuci pun boleh le jenguk situ. Aku ade record kerja-kerja mencuci ni, tapi sebab time tu aku tengah berborak dengan ayah aku, so tak sesuai le nak upload.hihi..

Selain dari si baju hijau, ade jugak si baju coklat. Yang mana tugas si baju coklat ni ialah menjaga dan mengangkut air zam-zam. Bila air zam-zam dalam tong habis, diorang le yang akan angkut.
Ada jugak yang berbaju biru. Tapi aku tak pasti ape tugas diorang.Mungkin diorang akan mencuci lantai kawasan luar masjid sebab aku selalu nampak diorang kat luar masjid je.

Kebanyakkan pekerja tukang cuci ni datangnya dari Bangladesh dan Pakistan. Tapi pekerja Indonesia pun ramai jugak.Kalau sesat dalam masjid, boleh le tanye pada pekerja Indonesia ni sebab tak menjadi masalah bahasa. Kadang-kadang pekerja Bangladesh pun tahu bahasa melayu sebab majoritinya dah pernah kerja kat Malaysia.

Mak aku pernah sesat nak mencari tempai saei masa mula-mula sampai buat umrah. Bila mak aku tanya tukang cuci budak Indon yang tengah berdiri dekat dengan dia, dengan rela hati dia bawak mak aku pi tempat saei. Sempat le diorang borak jugak..

Dia cakap yang die sebenarnye student, bila tengah malam & awal pagi die kerja tukang cuci. Pastu die ada cakap jugak.."Orang Malaysia tak mahu kerja tukang cuci, ibu.."
See??orang Indon pun tau yang orang M'sia tak nak keje  low-class ni..Tapi high class sangat ke Malaysia ni?

Selain tu jugak, gaji diorang ni kecik je..dalam RM400 sebulan. Tapi bila hidup di bumi Makkah Mukaramah ni, segalanya jadi sedang. ramai yang berebut nak buat amal jariah..Maka ramai jemaah yang bersedekah dengan golongan ni. Aku pun pernah nampak keluarga arab ni siap tukar duit kecik lagi dengan sorang tukang cuci sebab die ade banyak duit satu riyal..ekeke..

Okey, sekian cerita aku pasal warga Si Baju Hijau ni.

No comments:

Post a Comment