Friday, October 25, 2013

[Krabi Petty] Day 1 : Ao Nang

Trip ke Krabi ni sebenarnye tak pernah ade dalam wishlist aku.

Kisahnye seminggu sebelum aku berangkat menunaikan umrah, geng trip aku(Ecah & Eiza) whastapp yang AirAsia ade tiket promo ke Krabi. Dan Ecah dapat grab tiket ke Krabi RM65 pegi balik untuk bulan Mei.

Mind aku waktu tu semestinya le dah sampai ke Mekah. Ape yang diorang dok disscuss tak amik port sangat. Yang aku balas,
 "OK".
Then bagi full name & IC no.

Tup tap Ecah reply "ok, dah beli!"

Mak aihh...speechless kejap aku.

Tapi aku ignore dulu trip krabi ni since aku kene fokus untuk amal ibadat.

So sepanjang tempoh buat umrah tu, aku rahsiakan trip ni dari Mak Ayah aku. Kalau tak, mau sebakul aku kene basuh..ye la, dah balik sucikan diri di Tanah suci, pastu aku berjemur kat tepi pantai pulak ye..

Balik umrah, hampir sebulan lepas tu baru le bagitau mak..sambil janji yang ni last trip..takde trip lain dah..*sambil tu bukak web airasia.

Bile tibe bulan Mei, seminggu sebelum berangkat ke Krabi, Eiza pulak tak dapat loloskan diri die dari majlis anugerah pekerja cemerlang.Ye la,dah empunya diri dapat anugerah tu, camne nak cabut..Nanti dikatekan tak bersyukur pulak.

Akhirnye trip bertiga jadila berdua..Berpegang pada konsep 'Berdua Lebih Baik', aku dah Ecah mula merangka percutian kami.

First of all, aku memang ZERO pasal Krabi ni. Tak tau pun location die dekat dengan Phuket, tempat orang melayu & Islam pun ramai..pendek kate aku memang tak pandang langsung Krabi. Tapi yang aku tau, aku pegi sane nak snorkeling. tu je!!

Hotel dah booking awal-awal di Agoda,kami book Ao Nang Cozy Hotel.

Dah sampai sini baru le tau Krabi ade 2 pusat tumpuan untuk pelancong.
Satu di Pekan Krabi, satu lagi di Ao Nang. Kalau nak mudah faham, diibaratkan umpama Pekan Kuah dengan Pantai Chenang laa..

Flight kami ke Krabi awal-awal pagi jam 7pg.

Aku pulak malam sebelum tu dah naik flight JB-KL.. Turun di LCCT, malas nak sewa hotel, aku cadang nak tidur je di surau. Since Ecah pun takde orang nak hantar pagi esok, die pun sama temankan aku tidur di airport.

Dulu aku pernah tidur di surau depan Starbucks tu, nyenyak je aku tidur sampai pagi. Tapi kali ni kol 1pagi aku kene halau..sobsob..

Merempat le cari tempat tidur lain di surau kat luar tu.Tapi dah penuh dengan pelarian macam kiteorang..
Sudahnye dapat tidur sejam je malam tu..

Sebelum subuh, kami bersiap-siap nak check in. Dengan muka sembap, redha je laa..

Tepat jam 7.15pg, flight bertolak ke Krabi..

Sampai di airport...one word je yang mampu ucap..TENANG..


Takde le kelam kabut macam airport lain..smooth je segala urusan. Sampaikan aku keluar berlenggang lupe nak amik beg..Nasib baik pak guard baik,benarkan aku masuk balik untuk tunggu luggage tu.

Dah keluar dari arrival hall,ade nampak kaunter bas ke Ao Nang & Krabi Town. Kami terus pegi situ dan beli tiket bas, 150bath sorang.


bas yang bawak penumpang dari airport-Krabi Town-Ao Nang

Bagitau nama hotel yang kami nak duduk,die bagi tiket then keluar dari airport, seorang budak pompuan tunjuk bas dan suruh kami tunggu atas bas.

Dalam 20 minit bas dah penuh, kami terus gerak ke Krabi Town. Dah sampai Krabi Town, driver bas berhenti depan hotel & sebut nama hotel, penumpang turun.

Pastu terus gerak ke Ao Nang. Di Ao Nang pun sama, bas hantar sampai depan hotel. Driver sebut nama hotel, then sape yang rase die dok hotel tu turun le..ko tak yah nak argue "betul ke ni hotel aku?" sebab dah tentu die berhenti depan signboard hotel tu.

Akhirnya bas berhenti dan driver sebut " Ao Nang Cozy Hotell!!"
Terkejut aku..sebab sebelum tu bas berhenti depan "Chadaa Hotel" yang letaknye tak sampai 20m dari hotel aku..Baik bas ko tak yah gerak ke depan. Lagi bagus kalau ko suruh je kami turun sekali dengan 'Chadaa hotel' tu..

So far, journey from airport to hotel langsung takde masalah.Tak payah nak menghadap driver teksi berebut customer macam kat Indon. orang-orang kat sini bagi aku cool je, tak terdesak sangat nak cari customer.

Dah sampai hotel, waktu tu baru jam 9 pagi..memang awal sangat..yang ade kat kaunter cuma budak laki Myanmar yang tak boleh speaking but really helpful.

Sekejap je datang manager diorang, pompuan..Kami tak boleh check in lagi,so kami ingat nak amik pakej ape-ape yang sesuai le.

Banyak yang die offer. Tapi lastnye kami ambil Elephant Trekking + Kayaking = 1200bath.

Sebenarnye kalau survey lagi pakej-pakej ni, boleh je dapat pakej yang lagi murah.. Tapi, tak larat dah aku survey,amik yang depan mata je laaa. Dah janji dengan die orang akan datang ambil depan hotel jam 10 pagi.

Ape-apehal, kami perlu isi perut dulu..

Sebelum bas berhenti kat hotel kami tadi, aku ade nampak satu kedai makanan muslim.So kami cadang pegi kedai tu je untuk branch.

Sambal belacan die menyengat!!

Bile sampai kedai tu,hurmm..bagi aku tak ubah macam lauk-pauk Malaysia..Ambil nasi campur, then siap aku ulam dengan sambal.


Dah makan, balik hotel, landing kat kerusi lobby tu. Ko mampu??Penat wooo tak tidur malam..kalau zaman student tu rilek je..tapi bile umur dah meningkat ni, tak tidur malam umpama tak makan nasik sebulan.


Elephant Trekking 

Tuk tuk dah sampaiii...mari kite naikk
Aku memang jakun nak naik bende ni..lantak le orang nak cakap ape..

Meredah laluan kampung, akhirnya masuk kawasan hutan, jalan berlecak..seriously aku teringatkan kampung halaman aku, Kelantan.. Bagi aku memang tak ubah dengan suasana  di Kelantan. Rumah-rumah kampung, budak-budak bermain tepi jalan, kawasan semak samun, pakcik-pakcik naik motor..wah..sebenarnya kita dari serumpun yang sama..


Dah sampai kawasan Elephant Trekking ni, aku tak boleh bayang lagi naik gajah.

Tapi bile gajah dah sampai,dah naik atas gajah mula terasa gayatnye..

Tinggi dowh..
 pin pin..pon pon...tepi gajah dengan anak gajah nak lalu..

bagi gajah makan..Aku seram je pandang dari atas gajah ni.. 


Bile gajah tu berjalan, terasa seat yang kami duduk tu tak stabil..risau je aku takut jatuh.

First sekali gajah kene bagi makan dulu..tengok gajah ambil makanan dari tourist dari pandangan atas gajah mesti le gerun..Gerun takut gajah mengamuk makanan tak cukup.

Lepas tu, gajah dah kenyang, die mula bergerak ke sungai.. Sampai sini aku memang dah cuak dah.

 sungai yang penuh dengan batu-batu..


Bukan masalah sungai tu dalam,masalahnye aku tengok dalam sungai tu ade banyak batu..
Camane gajah tu nak kene melalui batu-batu dalam sungai tu??
Ade sorang makcik tu siap basuh baju lagi kat sungai tu sambil baju tu die hempas kat batu.Ala-ala orang zaman dulu basuh baju gitu..

Mase gajah tu melalui batu-batu dalam sungai, aku cume mampu selawat je.
Buatnye aku jatuh dari atas badan gajah ni, hempas atas batu camne??
macam-macam aku pikir time tu.

Si Ecah ni toksah cakap laa..siap cakap
"ini le last aku naik gajah..pasni takmo lagi laa.."..haha

Dah berjaya tempuhi sungai, gajah tu kene tempuhi kawasan berlecak pulak..sampai kat sini, driver die mintak aku dok kat depan ganti tempat die, die pulak turun.. 

Si Ecah memang tak boleh nak bergerak dah.statik je die dok kat seat tu..
Driver gajah tu siap mintak camera aku untuk amik gambar ni.
Good Job Mr. Driver !!

Dalam 2-3 langkah gajah tu jalan,aku dah surrender tak nak dok kat depan. Seram bile pikirkan gajah tu naik minyak bawak lari kiteorang, aku suruh mamat ni naik balik guide gajah tu.

Akhirnye sampai pitstop tempat  kami mendarat..Sebelum balik,kami diberi peluang bagi gajah makan. Aku sorang je yang brann

Si Ecah toksah cakap la,adrenaline die memang dah betul lepas naik gajah.haha

Next destination!!

Haa..nak buat aktiviti ni aku dah start risau dah.

KAYAKING

Lepas habis naik gajah,naik balik van tadi. kali ni ade pertambahan orang atas lori tu. Mungkin itu group kami untuk kayak.

Bile sampai,aku perasan yang majoritinya Malaysian ..ade group Cina,couple India,group  malay..yang lain cuma couple dari Mesir je.

Sebelum tunggu nak kayak,kami sempat minum kopi dulu. Time ni macam-macam aku pikir.

Camne kalau aku takde tenaga nak kayuh?

Camne kalau terbalik tengah laut?

Dah le dua-dua ni 1st time kayak,dua-dua ni tak tidur malam.Mata aku ngan Ecah dah sembap.kami cuma nak bantal je skarang ni!!

arghh..nak bantal !!

Starting point kayak..penamat pun kat sini jugak

Akhirnye kami semua dipanggil,beratur dengan partner masing-masing. Kalau nak bertiga boleh juga. 

Mase nak naik atas kayak tu,aku pilih dok belakang. Bile dah duduk,diorang bagitau,sape yang dok seat belakang ni yang akan jadi 'pemandu arah' kayak ni sama ada nak undur,nak ke kiri,ke kanan,ke depan...

Ah sudah!!!

Dah le first time,otak pulak dah biol mintak bantal..

Nasib baik mamat yang couple India ajar aku sikit-sikit. Die nampaknye banyak experience kayak,sebab awek die dok depan asyik rehat je tak kayuh.

Aku dengan Ecah ni dok gado-gado.

"Akak..kayuh cepat"

"Akak..kiri..kiri..eh..kanan..kanan.."

Skali dah terbuat u-turn daaa..

Mamat yang guide team kiteorang ni dok menjerit "Heyyy..where are going???"

Lohh..aku dah lawan arus daa..orang lain dah start pegi ke muara sungai,kami dah menghala ke lauttt...
Penat dowh nak kejar diorang...akhirnye kami tertinggal ke belakang.jauh gile nak kejar tu..


Kami ketinggalan di tengah muara sungai yang luas ni.Orang lain semua dah ke depan dah..


 jauh nak kejar..oii yoppp...tunggu!!!

Mase tu nak je aku jerit tengah sungai tu..

"What the hell I'm doing here!!!!!"

"Maaakkkk...nak balikkk"

Sambil dok kayuh dengan Ecah ni, mulut tak habis mengomel
"Ecah, ape yang kite buat ni..sumpah!!lepas ni dah tak nak dah.."

Dekat 20minit,akhirnye dapat jugak seiring dengan team yang dok depan. Nasib baik diorang ni baik,mane yang geng lelaki tu bagi aku jalan dulu sebab taknak kami tertinggal ke belakang.

Dah..aku dah malas nak cerita pasal ape yang aku nampak laluan untuk kayak ni.
Tak sempat aku nak menghayati keindahan alam,aku sibuk dok mengaduh lenguh tangan..pastu dok mengeluh...

"Sampai mane weii..bile nak habis ni???"

 Ade port untuk kite rest sekejap..tour guide tu murah hati turun ambil gambar kami.

then start dayung balik..kami masih terkial-kial ketinggalan

 Sampai kat sini, kalau nak masuk gua boleh, tapi kami pilih taknak masuk..satu keje nak buat u-turn dalan gua sempit tu


 start kat sini, kami tukar camera dengan group girls Malay.Die amik gambar kami, kami ambil gamba die..





 Diorang sibuk suruh senyum..takde mase nak senyum daaa..pening dok mengayuh handle kayak ni.



Akhirnye dekat 1jam setengah,kami berjaya jugak sampai kat starting point tadi..
Fuhh..lega..

Aku dah dok terbayang guide tu kene bawak rescue team untuk selamatkan aku dengan Ecah tengah sungai tu..tak sangka jugak aku mampu ke garisan penamat.

Time balik dok atas tuktuk,aku pilih dok seat paling depan.Aku dah terlentuk tidur dibuai angin  nasib baik aku tak tersembam keluar dari tuktuk tu...

Sampai hotel, kami dah takde daya dah. Dapat bilik atas skali & nasib baik budak Myanmar tu dah angkut beg kami yang berat tu ke dalam bilik.
Kalau tak,satu keje lagi nak menapak naik tingkat atas.

Masuk bilik, nasib baik cozy gile.Ingat nak terus landing,tapi apekan daya,baju,seluar penuh pasir. Nak tak nak kene sucikan diri dulu..Badan aku pun dah gatal-gatal penuh pasir mase kayak tadi..


Dah siap mandi,agak-agak kol 6 lebih terus tidur..umpama tidur malam..

Dalam jam 8mlm,Ecah kejut aku..

"Kak..bangun..nak g makan tak?"

Dengan mamainye aku bangun bersiap.

"Mane yang lain?" Aku tanye Ecah.

"Haaa??ape mane yang lainnye.kite berdua je Kak.."

Ahh..sudah..

Aku dah biol...

Tu la,sape suruh tidur time maghrib..
Dekat 15minit jugak la aku nak betulkan mind aku dari biol macam tadi..
Sumpah mak!!dah taknak tidur time magrib dah..

Bile dah betul sikit wayar dalam kepala ni,kami turun hotel.
"Nak ke kiri or kanan?" Ecah tanye..

Adeh..aku tak boleh buat decision lagi sebab otak masih mamai..
Akhirnye ikut gerak kaki,kami jalan ke kanan.

Berjalan sepanjang pekan Ao Nang waktu malam ni boleh dikatakan meriah.


Akhirnye lepas habis pusing,kami masuk je restaurant ni..

Lepas makan,terus balik bilik untuk sambung tidur..

What a bad day to my body
Zzzzzzzz

No comments:

Post a Comment